FOTO COLUMN 17

Hoe egoïstisch kun je zijn


Bijna zeven miljard mensen op deze aardkloot. Of zitten we daar al boven. De planeet wordt vernietigd door het meest vernietigende ras ooit: de mens. China heeft al jaren een 1 kind-beleid.

Waarom zou je nog aan kinderen beginnen? Hoe kun je dat de planeet aandoen?

Biologische klok

Op de middelbare school had ik vriendinnen die om die reden nooit kinderen wilden. Nu hebben ze er meerdere. Wat is dat met die biologische klok? Is het gewoon een dierlijk instinct, dat je met een beetje mindpower wel de baas kunt? De meningen zijn erover verdeeld, maar ik ben zeker beland in het kamp van de kinderwensers. Het brengt zoveel geluk en liefde. En dat kun je vantevoren nooit beseffen, voelen, weten, begrijpen.

Voor het zover is, de eerste levensschreeuw van je baby, gaat er een heftige tijd aan vooraf. Sommige vrouwen zijn zwanger maar merken daar niets van. Je ziet amper een buikje en ze zijn niet misselijk, kunnen gewoon werken en sporten tot het laatst toe en ze kunnen fluitend kinderen geboren laten worden.

Zwangerschapskwaaltjes

Maar de meesten blijven allerlei kwalen niet bespaard. De eerste maanden verandert je smaak voortdurend, zodat een bezoekje aan de supermarkt een ware kwelling wordt. Eten wat je normaal heerlijk vindt, doet je kokhalzen en iets anders lust je ook weer niet.

Voortdurend supermoe zijn. Als het even tegenzit word je ook gezegend met behoorlijke acne in je gezicht, diarree krampen de hele dag, of juist verstopping. Een sterk reukvermogen waardoor je misselijk wordt van de geur van kranteninkt of de slager. Je past je kleding niet en loopt maanden rond in hetzelfde.

Elke avond om 8 uur slaap je al. Een aantal keer per nacht eruit om te plassen. Omdat je zo moe bent, vergeet je van alles. Al dat overgewicht meezeulen is ook geen pretje. Een actieve baby schopt je buik bont en blauw aan de binnenkant. En dat gaat zo een aantal maanden. En dan nog de bevalling.
Ga er maar aan staan zou ik zeggen. Egoïstisch?

Zorgen voor en zorgen over

Het is nogal wat, een kind op de wereld zetten. Na de geboorte ben je tot je eigen dood bezorgd dat je kind iets overkomt, een ziekte of een ongeval of allerlei geestelijke problematiek. Verslavingen, financiële problemen, relatieproblemen. Werkloosheid. Verkeerde vrienden. Onmogelijke buren. Gepest worden op school. Of de fiets of scooter wordt 5 keer achter elkaar gejat. Beroving tijdens een droomreis. Torenhoge studieschuld. 10 keer afrijden.

In een administratief misverstand van de belastingdienst belanden. In een tropisch oord een gevaarlijke infectie oplopen door de beet van een of ander exotisch insect. Beide benen breken tijdens ski-vakantie. Verdwalen tijdens schoolreis. Gebeten worden door de hond van de buurvrouw.

Onvoorwaardelijk

En dat is nog alleen maar wat je kind zou kunnen overkomen. Een kind valt terug op zijn ouders in tijden van problemen. Dat betekent dus bijstand en hulp verlenen. Dat kan zijn op het gebied van de liefde, maar ook morele steun of financiële.

Sommigen vinden een kind op de wereld zetten en ervoor zorgen egoïstisch. Anderen zeggen dat het je 10 jaar van je leven kost, een kind. En een paar ton in euro’s. Egoïstisch?

Twee keer – total happiness!

Ik doe het twee keer. Ik volg mijn hart en doe er alles voor om mijn kinderen gezond en liefdevol te laten opgroeien. En ik hoop dat ze voor mij zorgen op mijn oude dag. En dat zij dat later ook kunnen doen voor hun kinderen. Er is niets egoïstisch aan. Het is de ‘circle of life’.

juli 2012

Gepubliceerd door

Single Moeder

Single Moeder is hoe ik me voelde toen ik zwanger was. Alleenstaande moeder klinkt zo depri en zielig. Ik voel me juist heel blij, krachtig en vol liefde. Wilde delen dat moeder zijn het mooiste is wat er is, en dacht hoe zal ik het noemen ... Ik ben Single dacht ik. En ik ben een Moeder. en de term en de blog Single Moeder waren geboren.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.