Hoogbegaafdheid – een Nederlands taboe in de 21e eeuw

hoogbegaafdheid column

Deze keer niet een ‘single moeder’ thema, maar meer algemeen.

Hoogbegaafdheid. Eerst maar even de cijfers: 2 à 3 % van de mensen is hoogbegaafd. Slechts 16% daarvan haalt een bul op de universiteit. Dit lijkt raar, maar komt door onderpresteren. Renata Hamsikova van Ieku.nl heeft er een e-boek over geschreven ‘Onderpresteren, een nationale epidemie’. Om hoogbegaafd genoemd te kunnen worden zou je een IQ van 130 of meer moeten hebben.

Je bent het, of niet

De feiten: je wordt hoogbegaafd geboren. Je bent het, of niet. Je kunt het niet worden. In het overgrote deel van de gevallen krijg je het door via je moeder, en zijn je ouders ook hoogbegaafd. Hoe je opgroeit, of het wordt gestimuleerd, etc. speelt een grote rol in de ontwikkeling van deze kinderen.

De laatste tijd is heel voorzichtig hoogbegaafdheid af en toe in het nieuws. De huidige staatssecretaris maakt er tijd en geld voor vrij dat hoogbegaafde kinderen passend onderwijs en begeleiding krijgen. Hoe dat in de praktijk de komende jaren verder vorm krijgt moeten we afwachten.

Anders / sneller / meer

Als je hoogbegaafd bent, denk en voel je anders/sneller/meer dan de meeste mensen. Hier ontstaat de eerste hobbel: die anderen begrijpen jou niet. Dan moet je op zoek naar soortgenoten, of je houdt je mond.

Allebei niet leuk.

Je wilt ook gewoon met de kinderen in je klas afspreken, spelen, etc. En je hebt de juiste begeleiding van volwassenen nodig, zowel op school als thuis. Als je niet weet dat je hoogbegaafd bent, kan dat op latere leeftijd veel problemen geven op sociaal en emotioneel vlak. Ook bij voorbeeld op je werk. Het is echt belangrijk dat er op jonge leeftijd wordt gekeken naar kinderen en hun intelligentieniveau EN hun creatieve talenten.

School is niet the place to be

Er zijn vele bergen te beklimmen als je kind hoogbegaafd is. De leerkracht op de kleuterschool hoort dat bij de helft van de aanmeldingen en neemt ouders niet serieus. De meeste leerkrachten weten niets of zeer weinig van hoogbegaafdheid en kunnen dat dus ook niet herkennen. Het kind wordt gelabeld met allerlei ‘afwijkingen’ als autisme, ADHD, etc omdat het kind bepaald gedrag vertoont.

Dat het gedrag komt door opperste verveling en frustratie is niet de eerste gedachte. Zit je kind op een basisschool waar het woord hoogbegaafd een vreemd woord is, en je hebt een vermoeden dat hij of zij het is, ga dan naar een test instituut met ervaringsdeskundigen. Ga niet naar de lokale GGD of andere instellingen die gezinnen begeleiden met ‘probleemkinderen’. Voor je het weet zit je met een etiket, een verkeerde diagnose, met alle gevolgen van dien. In Nederland vind je een klein aantal expertisecentra. Meeste informatie of hulp kun je vinden in oudergroepen of forums online.

Taboe

In sommige andere landen is hoogbegaafdheid geen enkel taboe en wordt ook niet als zodanig apart neergezet. Talenten worden gezien, gestimuleerd en beloond. In Nederland is er angst voor hoogbegaafden. Ze worden in hoekjes geduwd en mensen (scholen, overheidsinstanties, etc) zien ze liever niet staan. Ik vraag me af waarom. Voor veel mensen is het natuurlijk de ver-van-mijn-bed show, maar let’s face it, hoogbegaafde kinderen zijn ook kinderen. Met de juiste begeleiding en uitdaging kunnen zij ook opgroeien tot een evenwichtig en gelukkig mens.

Astronomie en de teletubbies – asynchroniteit

Ik denk dat het komt dat veel mensen het niet kunnen hebben dat een vijfjarige meer weet dan zij over een bepaald onderwerp. Of dat ze zo snel denken, moeilijke leerstof kunnen begrijpen, dat volwassenen daar voor weglopen. Vaak zie je asynchroniteit – ze weten alles van de planeten en de ruimte, maar kunnen niet fietsen of hun veters strikken. Zij hebben grote interesse in klimaatverandering en alle weertypen, maar kijken als ze zes zijn nog met plezier naar de Teletubbies.

Accepteren is het allerbelangrijkst

Via deze column wil ik een oproep doen aan alle ouders van hoogbegaafde kinderen, alle juffen en meesters, alle opa’s en oma’s, alle buren, sport- en muziekleraren: ACCEPTEER deze kinderen, inclusief hun talenten. En als je het niet 1-2-3 herkent, erken het als je het wel weet. Ze zijn speciaal.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.